Nøkkelord: håndverker

Bruker du kontrakt når du skal pusse opp? Bruker du kontrakt når du skal pusse opp?

Det er litt delte meninger i bloggredaksjonen om det er vanlig eller ikke å skrive kontrakt med håndverkeren i forbindelse med oppussing. Noen mener at det er en selvfølge at ”alle” bruker kontrakt hvis badet skal pusses opp. Kostnadene er som regel store. Selv har jeg en mistanke om at man kan bli så lettet over å finne en håndverker som virker pålitelig, og som gir et akseptabelt prisoverslag, at man tenker at ”Ja, ja, det går sikkert bra!” Og det gjør det jo også. Ofte.

Les innlegget
Når selger eller håndverker har dårlig økonomi Når selger eller håndverker har dårlig økonomi

Ikke sjelden opplever vi i HELP at våre kunder har kjøpt en bil eller håndverkertjeneste der selger eller håndverker sier de er på konkursens rand. Dette sier de sjelden på forhånd, men er noe de kommer med etter at det har oppstått problemer. Hvilke utfordringer skaper dette og hva gjør man? Hvordan kan man som forbruker unngå å havne i en slik situasjon?

Les innlegget
Bindende prisoverslag eller uforpliktende prisantydning? Bindende prisoverslag eller uforpliktende prisantydning?

Det er mye å tenke på når man skal pusse opp. De fleste ber om pristilbud, men ved mer komplekse oppdrag kan det være vanskelig for håndverkeren å gi noen fastpris. En løsning kan da være å innhente prisoverslag. Da er det viktig at partene avtaler skriflig om dette er et bindende prisoverslag eller en uforpliktende prisantydning.

Les innlegget
Hvem kan du klage til? Hvem kan du klage til?

Det finnes en rekke klagenemnder du kan henvende deg til hvis du er misfornøyd med varen eller tjenesten du har kjøpt. Her følger en oversikt over hvem du kan kontakte, og hvordan du går frem.

Les innlegget
Klage på maleren Klage på maleren

Er du misfornøyd med maler- eller tapetseringsarbeidene? Du kan spare tid ved å velge bransjens egen klageordning før du går til forbrukerrådet eller domstolene. 

Les innlegget