Gode råd når du skal bestille sommerferie

Husk at du ikke har angrerett når du kjøper flyreiser eller overnatting. Dette gjelder selv om reisen er bestilt via fjernsalg/på nett.

Gode råd når du skal bestille sommerferie

Her får du en oversikt over hva du bør huske på når du bestiller fly og hotell via internett. Du har ingen angrerett, men får du ikke det du har betalt for, kan en klage hjelpe, om du følger klageguiden.

Flybilletter

For å kunne tilby den laveste prisen for en reise fra A til B har de fleste flyselskapene trukket fra innsjekket bagasje, med mer, i prisen du får oppgitt. Det betyr at prisen du ser kun gjelder flyreisen og håndbagasje. Billetten gjelder altså ikke innsjekket bagasje, valg av sete, måltid, betaling med kort osv. At billetten du får opp ikke inkluderer slike tillegg, viser seg enkelte ganger ikke før du har mottatt bekreftelsen, det vil si etter at reisen er bestilt og betalt. En oppgradering/endring av billetten kan da bli veldig dyrt. Husk derfor alltid å se hva billettypen inkluderer og hva totalprisen blir før du bekrefter og betaler for den.  Et godt tips er å vurdere ulike alternativer opp mot ditt behov og budsjett.

Sjekk også hvilke rettigheter og betingelser du har. Dette reguleres i stor grad av flyselskapets transportvilkår og varierer fra selskap til selskap. Sjekk om du kan endre billetten, overføre den til noen andre, antall kilo bagasje osv.

Hotell/overnatting

Mange nettsteder for overnatting annonserer med "kun ett rom igjen", "40% rabatt ved bestilling i dag" osv. Dette er ofte ikke sant og du har som regel mulighet til å finne tilsvarende eller bedre pris på andre sider eller på hotellets egen nettside. Pris er dessuten ikke alt, som ved flybilletter er det viktig å undersøke hva prisen omfatter. De rimeligste prisene inkluderer som regel ikke frokost, balkong, betaling med kort, avbestillingsmulighet osv. Det er derfor lurt å sammenligne de forskjellige prisene før du bestemmer deg.

Forbrukerombudet har skrevet en nettmelding om ulovlig markedsføring på reisenettsider. Se nettmeldingen her.

 Skjulte avgifter - avbestilling eller endring av reise/overnatting

Å endre eller avbestille en billett eller en overnatting kan fort bli kostbart. Mange aktører tar høye gebyrer for å bistå med endringer og enkelte ganger aksepteres ikke endringer i det hele tatt. Dette følger som regel av vilkårene som du bør undersøke før bestilling. Sjekk derfor alltid vilkårene og hvilke gebyrer aktøren tar for å endre eller avbestille dersom prisen ikke allerede inkluderer dette. Søkesider for overnatting (hotellformidlingssider) kan ha andre vilkår enn hotellet.

 

Brukeranmeldelser/ andres erfaringer

Et felles europeisk tilsyn med reiseformidlere og sammenligningssider på nettet viste at brukeranmeldelser generelt har lav troverdighet. Bruk brukeranmeldelser kritisk og sjekk flere kilder. Et godt tips er å se på bilder vedkommende har lagt ved. Er disse for profesjonelle kan det være grunn til å tvile på troverdigheten.

Forbrukerombudet har skrevet en veileder om brukeromtaler i markedsføringen. Veiledningen er tilgjengelig her.

Ingen angrerett

Du har ingen lovbestemt angre- eller avbestillingsrett ved kjøp av flyreiser eller overnatting. Dette gjelder selv om reisen er bestilt via fjernsalg/internett.

Klage

Oppstår det uenighet med flyselskapet eller hotellet, anbefaler vi at du går inn på Forbrukerrådets nettside . Her vil du finne flere godt tips og også en klageguide.

God reise!

Simen G. Kleveland 10 blogginnlegg

Rådene vi gir i blogginnlegg er generelle, og ikke ment som uttømmende informasjon om juridiske tema. Våre råd kan dermed ikke automatisk anvendes i en bestemt sak. Har du behov for å drøfte enkeltsaker, anbefaler vi at du engasjerer advokat. Selv om vi ikke har kapasitet til å besvare spørsmål om enkeltsaker på bloggen, kan vi kanskje skrive om "ditt" tema neste gang. Bruk kommentarfeltet nedenfor, eller skriv til blogg@help.no!