Kategori: Forbrukerkjøp

Tilbake til oversikten

Gode råd når du skal bestille sommerferie Gode råd når du skal bestille sommerferie

Her får du en oversikt over hva du bør huske på når du bestiller fly og hotell via internett. Du har ingen angrerett, men får du ikke det du har betalt for, kan en klage hjelpe, om du følger klageguiden.

Les innlegget
Skal du på ferie i sommer? Skal du på ferie i sommer?

Det begynner å nærme seg sommeren. Mange har allerede bestilt eller skal bestille ferie. Her finner du enkle råd om hva du bør undersøke før du bestiller, og hva du bør gjøre hvis det du får levert er mangelfullt.

Les innlegget
Krev spesifisert regning av håndverkeren Krev spesifisert regning av håndverkeren

Håndverkertjenesteloven har regler for hvordan prisen skal fastsettes og hvordan regningen skal se ut. Som forbruker kan du kreve at håndverkeren sender spesifisert regning.

Les innlegget
Skal du leie vaskehjelp? Dette bør du huske på Skal du leie vaskehjelp? Dette bør du huske på

Her er listen over hva du bør tenke gjennom før du skaffer deg vaskehjelp. Ikke minst er det nyttig å vite hvordan du går frem for å klage, om du ikke blir fornøyd med resultatet.

Les innlegget
Mobilitetsgaranti Mobilitetsgaranti

Det ligger i ordet at en mobilitetsgaranti er en garanti for at bileieren skal forbli mobil til tross for at det oppstår feil på bilen. De fleste norske bilimportører tilbyr en mobilitetsgaranti til sine kunder. Jeg vil her gi en kort oversikt over hva en mobilitetsgaranti (normalt) innebærer.

Les innlegget
Hva innebærer det å heve et kjøp? Hva innebærer det å heve et kjøp?

Vi kontaktes ofte av kjøpere som er så misfornøyde med varen de har kjøpt at de ønsker å heve kjøpet. Det skal noe til før man som kjøper har rett til å heve et kjøp i medhold av kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven. Vilkårene for heving går jeg ikke nærmere inn på her. Spørsmålet er hva man som kjøper egentlig krever når man krever å heve et kjøp.

Les innlegget
Når varen ikke virker Når varen ikke virker

Det kan være vanskelig for forbrukere å klage på kjøleskap, tv eller vaskemaskin som ikke fungerer. Husk at du ikke skal behøve å forholde deg til andre enn den du har kjøpt varen av. Hvordan selger, leverandør, importør eller andre gjør opp seg i mellom, er en intern prosess som kunden skal slippe å involvere seg i. 

Les innlegget
Kjøpe bruktbil? Her er noen gode råd Kjøpe bruktbil? Her er noen gode råd

En del bruktbilkjøp ender i konflikt fordi kjøper og selger er uenige om hva som ble fortalt om bilen før kjøpet.

Les innlegget
Mer svindel med digitale abonnement Mer svindel med digitale abonnement

Flere og flere mottar jevnlig e-post med oppfordring om å oppdatere personopplysninger og betalingsinformasjon. Mange av henvendelsene er forsøk på svindel og øker muligheten for id-tyveri. 

Les innlegget
Når kan håndverkeren kreve pristillegg? Når kan håndverkeren kreve pristillegg?

Du har engasjert en håndverker for å pusse opp kjøkkenet ditt. Du har bestemt deg for akkurat hvordan du vil at det skal se ut, og håndverkeren har gitt deg en fastpris på oppdraget. Arbeidet er i gang og du venter spent. Men plutselig kommer det regninger for tilleggsarbeid i posten. Kan håndverkeren kreve at du betaler disse regningene?

Les innlegget